• מרי צבי

אי וודאות - מה קורה בגוף בעודנו מחכים שהמגיפה תחלוף?

עודכן ב: אפר 6

כבר כך וכך שבועות (אבל מי סופר...?) שאנחנו מסוגרים, מנותקים מחברים ומשפחה מורחבת, רובנו שוהים בבית, הסיטואציה והאופק הכלכליים לא ברורים ומטרידים מאוד.

כמעט פסח, ולא ברור מתי כל זה יגמר ואם נחזור לשגרה וגם אז - איך תיראה המציאות ביום שאחרי?


אלו ימים של אי וודאות עבורנו. תקופה שמציפה חששות, חלקם ממשיים וחלקם גם יושבים על מטענים עמוקים יותר. הסטרס מצטבר ויוצר חרדות נוספות, החששות מציפים פחדים ומטענים קדומים מתוכנו.

מה זה חרדה

אז מהי בכלל חרדה?

- מצב רגשי וגופני, מלווה בתחושות חוסר אונים ואי שקט. בדריכות גופנית.


מצב שהוא תוצאת מתח ודאגה רבה מפני איום וסכנה ממשיים או דמיוניים, מודעים או בלתי מודעים.

תחושת חרדה היא טבעית למצב של לחץ - למעשה היא מהווה חלק ממנגנון ההישרדות שלנו כבני אדם. "חרדת סיגנל" או "אזעקה" על פי פרויד - כמאפשרת תגובה מהירה לאיום ממשי. זהו מנגנון שמגן עלינו, מנגנון בריא. מאידך, רמות גבוהות או הימשכות של חרדה, עלולים להתפתח למצב של הפרעת חרדה. להישאר בגוף בהמשך.


חרדה עשויה להיות מלווה בתסמינים גופניים וסימנים מגוונים:


הגוף מכין את האדם להתמודדות עם איום בתגובת הילחם או ברח (הסבר בהמשך), וכך עולים לחץ הדם וקצב הלב, ההזעה מוגברת, עולה זרימת הדם לקבוצות שרירים חשובות להתמודדות זו, ולעומתם מופחתת למשל פעילותם של מערכת החיסון ותהליכי העיכול.

תסמינים גופניים: דופק לב חזק ומהיר, בחילה, כאבים בחזה, קוצר נשימה, כאבי בטן או כאב ראש, תנועות מעיים מהירות, צורך דחוף להטיל שתן, טשטוש ראייה, סחרחורת או חולשה.


סימנים חיצוניים נוספים של חרדה עשויים להיות עור חיוור, הזעה, רעידות, והרחבת אישונים.


תסמינים רגשיים ופסיכולוגיים: כגון אי שקט, מתח, פחד מפני העתיד, חוסר ודאות, מחשבות של פחד ודאגה חוזרות ונשנות, חוסר בטחון, צורך להיתלות באחרים או באמצעי בטחון כלשהם, ועוד.

מיעוט מהאנשים שחווים חרדה עשויים גם לחוות תחושת אימה או פאניקה. התקף פאניקה בדרך כלל מגיע באופן פתאומי, ונוצרת תפיסת סכנה אמיתית, למרות שהסכנה והאיום מהגירוי המעורר זאת, אינם בהכרח רציונליים. אדם עשוי לבלבל בין התקף הפאניקה לבין התקף לב, אסטמה ועוד. הפאניקה דומה בביטוי ובמנגנון שלה לפחד, אבל נעדרת בדרך כלל אובייקט ממשי.

מה ההבדל בין פחד וחרדה? לתחושות חרדה ופחד קיימים תסמינים גופניים דומים, ההבדל ביניהם הוא בגירוי היוצר אותם - תחושת פחד עולה מול גירוי ספציפי שנתפס כמאיים, בעוד חרדה היא רגש שלילי מעורפל שלא נראה קשור לגירוי חיצוני מסוים. הבדל נוסף הוא בעיתוי הגירוי ברצף הזמן - פחד עולה לרוב מול גירוי שנתפס מאיים מיידית, בעוד חרדה עולה מול גירוי פנימי או חיצוני שלעתים קרובות נתפס כמהווה סכנה עתידית הצפויה להתרחש. בנוסף, הפחד מקושר יותר להתנהגויות אקטיביות ספציפיות של תגובת הילחם או ברח, בעוד חרדה היא תוצאה של סכנה שנתפסת כבלתי ניתנת לשליטה או שלא ניתן להימנע ממנה.


אי וודאות הוא מצב רגשי שיכול להיות מלא בפחד וליצור חוסר אונים משתק. זוהי תחושה מתעתעת, מבלבלת ועלולה להיות מאוד לא פשוטה.


בהקשר של סכנה , בתוך כך גם במצב של אי וודאות - התגובה שלנו כבני אדם יכולה להיות "הילחם, ברח או קפא" (באנגלית Fight, Flight or Freeze)


הנטייה הראשונית שלנו היא להילחם, להתנגד, כלומר לחפש וודאות בכל מחיר. אלא שהלחימה, ההתנגדות הפנימית, כשאינה באמת יכולה להוביל לתוצאות כלשהן, לעיתים עלולה רק להחמיר את תחושת חוסר האונים, את הסטרס ואת העומס הרגשי.

מה שקורה בגוף ובתוכנו בזמן של אי וודאות

דרך ההתמודדות אותה אני מלמדת בקליניקה היא קבלה של חוסר היכולת לשלוט במתרחש, להרפות לתוך התחושה המורכבת. בדיוק כפי שהיא. על מנת ליצור רגיעה פנימית, להרגיש בנוח בגוף, להוריד את עומס המתחים. אז מה זה אומר בפועל 'לקבל את חוסר היכולת, את תחושת אי הוודאות'?

- זה אומר לא לעשות שום דבר בנדון.

- להתבונן בהתנגדות הפנימית ולשחרר אותה.

- לנשום עמוק ולקבל שאין באפשרותנו ליצור וודאות. כרגע. -זה ייקח את הזמן שזה ייקח ויהיו התוצאות שיהיו וכעת אנחנו פשוט לא יודעים.

כשמוותרים על ההתנגדות, כשמרפים, בהירות מגיעה אט אט והפחד מתמוגג. - אז אפשר להרגיש בנוח בתוך אי וודאות. להתמודד וגם לצמוח מתוך אתגרים של אי וודאות, לשם אנחנו שואפים. זה דורש תרגול. זה לא משהו שאפשר ברגע להחליט לגביו ולשנות גישה באחת. *אפשרו לעצמכם עקומת למידה של ההרפיה, כמו שריר מתחזק של שהייה בנוח בתוך אי וודאות.

עם כל הדרמה בתקופה הזו, כשמצליחים להרפות, יש תחושת שחרור גדול בתוך הלא נודע.


אוקיי אבל... תכלס - יש סטרס וחרדה, מה עושים עם זה? רק להרפות?!

תחושות של אי ודאות, של סטרס וחרדה, מעבר לכך שהן לא נעימות, הן גם מחלישות את המערכת החיסונית., וכאמור, אם מתמשכות עלולות להשאיר את המטען השלילי בגוף להמשך, כטראומה. ברמה הסביבתית-חברתית עלולות לדרדר את המצב לחמור בהרבה ממה שהוא.


אז כן חשוב להגיב. מתוך מודעות.

  • לכוון לשמירה על פרופורציות. ברמה הלוגית רציונלית למצוא את ההסברים שמניחים בפרספקטיבה נוחה יותר את הסיטואציה הנוכחית.

  • להתאים את שגרת היום יום למציאות – ובתנועה! כדאי ורצוי להמשיך להיות בתנועה כלשהי. גם אם בקצב אחר ובעשייה אחרת, להשתדל להיות בתנועה פנימית.

  • לפעול במודע לצמצום חרדות.

להלן 5 טיפים פשוטים ושימושיים להתמודד עם סטרס ולמנוע חרדה:


1. לשמור על מינון סביר בין קריאה/צפייה בחדשות לבין עשייה ופעילות מזינה, מטעינה, מחזקת ומשחררת. - אילו פעולות מסייעות לך בכך? קריאה, בישול, פעילות גופנית, בהייה בנטפליקס. – לבחור לעשות כל מה שעובד לך. העצה היחידה היא לשים לב למינונים.

2. מה קורה עכשיו בכלל ובגוף שלי?

- קודם כל לדאוג לצרכי הגוף הבסיסיים: שינה, תזונה, מים וכו'. ובמקביל להיות בקשיבות לתחושות הגוף - התחושות כפי שהן בהווה.


· אם יש מתח הוא וודאי מורגש בגוף כעת. אולם, חרדה היא מפני משהו שיקרה. עתידי. ואילו - ברגע זה בהווה, כאן ועכשיו כנראה שאני ממש בסדר. כדי להתחבר להווה - מידי פעם לעשות סריקה של תחושות הגוף ממש מקצות האצבעות ועד קודקוד הראש. לחוש את הרגליים ממש פיזית על הקרקע, - כאשר יש מתח בכל אזור שהוא, לתת לו מקום, ביטוי, מגע. - ואם יש כיווץ באזור הבטן ובית החזה - תרגילי נשימה עמוקה, מספר פעמים פנימה והחוצה ממש ירגיעו את הרגש-גופ.


· להמשיך לעקוב אחר תחושות הגוף ולהבחין בשינויים. אולי אזור מתוח השתחרר מעט ואולי אזור חדש התגלה כמכווץ ומבקש את תשומת הלב.


· מעקב יאפשר לחוות את התנועה הפנימית, השינוי, הכל בר חלוף- גם הכיווץ או הכאב בגוף .

3. כשעולה חרדה אמרו לעצמכם מספר פעמים "אני בסדר, הכל בסדר". זה פשוט עובד!

4. כתיבה אינטואיטיבית - פשוט לשפוך לדף בלי לנסח או לחשוב. מרוקן את המיינד מעומס ומוריד תחושות סטרס.

5. פעילות גופנית. מה שעובד לך. חשוב מאוד להניע את הגוף, לאפשר זרימת הדם.


_____________________________

מאחלת לכולנו אביב משוחרר ונעים. שיהיו לנו ימים טובים! 🙏🏻 ____________________



אני פה, אפשר להתייעץ. וגם לקבוע איתי אישית לפי הצורך, בווידאו או בקליניקה.


______


שימו לב!


לתקופה זו של הקורונה - הזמנה אישית עבורך:

45 דקות של שיחת ייעוץ מקצועית ואישית. להתמודדות עם חרדה , מתח ועומס רגשי. ליצירת בהירות ולהקלה. בהטבה במחיר מיוחד לתקופה זו.


>> לפרטים נוספים




ובינתיים – מוזמנים לשתף את הפוסט. מרי

467 צפיות

פה מתחת - תגובות ושאר ירקות. אשמח לקרוא אותך!

קריאת כיוון • פוסטים אחרונים בבלוג

Read & Follow

  • Blogger - Black Circle
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn - Black Circle

מרי צבי - טיפול רגשי

 Mary Zvi  |  Emotional Therapy

Contact me Now

direct email
direct call

האתר עוצב, נבנה, נכתב ושוגר לחלל על ידי מרי צבי , תל אביב  |  כל העתקה או הפרת זכויות תגרור צעדים משפטיים.

©2019 by Mary Zvi, Therapist | 'Make Change Happen'  |  Zirelson St, Tel Aviv-Yafo, Israel